A koronavírus és a terjedését megelőző intézkedések az egész világot felkavarták. Egészségügyi, gazdasági, társadalmi és szinten minden vonatkozásban. Bizonyos szektorok, mint a turizmus vagy a vendéglátás, most egy jó időre lehúzhatják a rolót. Azok, akik nem voltak képesek napok leforgása alatt átállni kiszállításra vagy airbnb lakásaikat rövid távra albérletbe kiadni, nagy elszenvedői ennek a helyzetnek.

A védekező intézkedések fenekestől felforgatták az oktatást és minden munkavállaló és munkaadó életét is. Érdekes, hogy amiket évek, évtizedek óta halogatunk (homeoffice, digitális munkarend) azt most pikk-pakk be tudtuk vezetni és tudott hozzá a társadalom alkalmazkodni. Persze nem tökéletes a helyzet, hiszen diákok százainak nincs otthon semmiféle digitális eszköz, ami további szociális és morális kérdéseket vet fel, de cikkünk most nem erre koncentrál…

Most mindannyian egy nagy kísérlet részesei vagyunk, amolyan homeoffice kísérleti patkányok. Be vagyunk zárva az otthonainkba és be kell bizonyítanunk (mindenkinek: a munkaadónak, a munkavállalónak, a kisvállalkozónak egyaránt), hogy képesek vagyunk az irodán, a munkahelyünkön kívül is ellátni a tevékenységünket, hatékonyan.

De mik azok a tippek, amiket érdemes betartani annak érdekében, hogy ez a „globális homeoffice kísérlet” sikerrel záruljon?

1. Idő és tér

Ha hatékonyan és mindenféle zavaró tényezőktől mentesen szeretnél dolgozni, akkor ki kell alakítanod egy munkasarkot, egy munkaállomást. Úgy kell tenned, mintha a munkahelyeden lennél. Nem kell túlbonyolítani a dolgot: egy sarok az egyik szobában, szék + asztal. A lényeg, hogy érezd, ha ide most leülsz, akkor át kell szellemülni dolgozóvá.

Az interneten találsz bőven hasznos elrendezési, berendezési tippeket, de vigyázz! Kerüld a menő, fancy képeken látott balkon office stílust. Nagyon jól mutat instán, hogy egy laptoppal és egy koktéllal milyen jól lehet otthon az erkélyen dolgozni. Sok sok évek rutinos szabadúszó lelkület kell hozzá, hogy valóban munkavégzés történjen ilyen körülmények között.Kezdőhomeoffice-ban dolgozóknak a szigorúbb felállás javasolt.

Határozd meg, hogy mikor dolgozol. Ha a klasszikus törzsidőt (8-16, 9-17) várja el a munkáltatód, akkor azt tartsd be. Utána pedig szigorúan válaszd szét a munkát és a magánéletet.

Vállalkozók esetében ez egy nagy csapda szokott lenni. A kötetlen munkaidő, a helyfüggetlen életmód azt szokta eredményezni, hogy bárhol és bármikor dolgozunk, de ez nem helyes. Húzd meg a határokat

2.Eszközök

Számtalan eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy online tartsuk a kapcsolatot partnereinkkel, megrendelőinkkel vagy munkatársunkkal.

Telefonálásra, videóhívásra, képernyőmegosztásra javasolt eszközök:
Skype, Viber, WhatsApp, Zoom).

De fontos, hogy ne csacsogásba menjen át a hívás. Legyen célja, eleje és vége. Ha igazán korrekt akarsz lenni, akkor előre megbeszélitek a videóhívás időpontját és nem csak úgy rácsörögsz az illetőre. Így lehetőség van tervezni az adott napi teendőket, fel lehet készülni a témákra és megfelelő körülményeket lehet teremteni. Egy idei vicces, hogy a gyerek belesétál a képbe vagy a kutya beleugat a beszélgetésbe, de ha állandóan előfordul már idegesítő és nem hatékony.

Az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban a legnagyobb ellenállás amiatt van, hogy nem lehet ellenőrizni ki mennyit dolgozik. Vajon valóban el van-e a munka végezve. Ez megint csak morális kérdés, hogy itt lenne már az ideje, hogy a munkaadók ne a számítógép előtt töltött napi 8 órát, hanem az elvégzett munka minőségét vegyék alapul eredményképpen.

Ha mégis szeretnéd vagy nyomon kell követned a tevékenységedet, a használj időmérő applikációkat:
Toggl, Clockify. Ezek ingyenesek és itt rögzítheted (önbevallással), hogy mivel mennyi időt foglalkoztál.

A közös fájl megosztásra használjatok felhő alapú rendszereket
a Google Docs-ban vagy a One Drive-on mások is hozzáférhetnek a dokumentumokhoz.

3.Rutin, mentális rákészülés

Nagyon fontos, hogy testileg és lelkileg is rákészítsd magad, hogy te most otthonról dolgozol. Legyen a napi rutin kiragasztva a hűtő ajtóra és tartsd is hozzá magadat amennyire lehet.

Az otthoni munkavégzésről már számos karikatúra született és gyakran a szakdolgozat írással és a halogatással említik egy lapon. Ha nem vagy kitartó és szigorú magadhoz, akkor nagyon könnyen el lehet veszni a takarítás-sorozat nézés-cicás videók Bermuda háromszögében.

Tényleg csinálj úgy, mintha munkába mennél: kelj fel időben, öltözz fel, a nők sminkeljenek. Ezzel mentálisan is helyzetbe hozzuk magunkat. Megint csak a közösségi média kreálta a dolog az, hogy pizsiben, forró kakaót szürcsölgetve, ágyban párnák közt lehet dolgozni. NEM! Millió zavaró tényező van, ami el tudja a figyelmedet terelni amúgy is, nem kell még alapot is adni neki.

4.Kommunikálj

Vállalkozóként a legrosszabban akkor jársz el, ha csendben maradsz. Ezzel azt jelzed az ügyfeleidnek, hogy bizony te már lehúztad a rolót. Ne így tedd! Kommunikálj folyamatosan az ügyfeleidhez:

  • hogy érint a koronavírus
  • milyen intézkedéseket teszel
  • hogy dolgoztok, nálatok milyen az új munkarend
  • csatlakozz kezdeményezésekhez, jótékonysági akciókhoz és posztolj, posztolj róla
  • találd ki, hogy te magad, a te vállalkozásod hogyan tud segíteni a körülötte élőkön
  • adj ajándékot, ingyen/ próba időszakot a termékedből/ szolgáltatásodból
  • menj ki az online térbe: készíts videót, legyen házhozszállítás, tartsd online a szolgáltatásodat

Nem könnyű a helyzet, elismerem. Olvass blogot, kövesd szakemberek videóit, akik további hasznos tanácsokkal tudnak szolgálni a hatékony otthoni munkavégzéssel kapcsolatban.

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!