Új Kötelezettség a Webshopoknak: MPL Szállítási Lehetőség Biztosítása 2024-től

2024. március 28-tól minden fogyasztói webshopnak (B2C – business to consumer) kötelezővé válik, hogy a Magyar Posta Zrt. (MPL) szállítási opcióit is biztosítsa a vásárlók számára. A rendelet célja, hogy bővítse a vásárlók lehetőségeit, és biztosítsa a kényelmesebb szállítási módok elérhetőségét. De pontosan mit takar ez a változás, és hogyan érinti a webshop tulajdonosokat? Tekintsük át a legfontosabb tudnivalókat!

A Jogszabály Tartalma

A 685/2023. (XII. 29.) Kormányrendelet kimondja, hogy minden online áruház, amely a fogyasztók felé értékesít, köteles megjeleníteni az MPL által nyújtott szolgáltatásokat a szállítási lehetőségek között. Ez azt jelenti, hogy az MPL szállítási opcióit fel kell kínálni a vásárlóknak a honlap szállítási módszerei között, amennyiben a termékek postai úton történő kézbesítése lehetséges.

Milyen Következményei Vannak Ennek A Webshopokra Nézve?

Kikre Vonatkozik az Új Szabályozás?

Azokra a webshopokra érvényes a rendelet, amelyek közvetlenül magánszemélyek számára értékesítenek, és amelyek által forgalmazott termékek megfelelnek a Magyar Posta Általános Szerződési Feltételeinek (ÁSZF).

Milyen Változások Szükségesek?

A webshopoknak ki kell bővíteniük a szállítási opcióikat, hogy az MPL által kínált lehetőségek is elérhetők legyenek. Szerződéskötés nem kötelező, de ha regisztrálod a webshopodat az MPL-nél, kedvezőbb díjakat vehetsz igénybe.

Szállítási Díjak

  • Csomagküldés automatába, postapontra vagy postára: bruttó 990 Ft/csomag
  • Házhoz szállítás 0-10 kg-ig: bruttó 1990 Ft/csomag
  • Házhoz szállítás 10-20 kg-ig: bruttó 2990 Ft/csomag
  • Házhoz szállítás 20-40 kg-ig: bruttó 5990 Ft/csomag

Fontos, hogy a webshopok nem számlázhatnak a tényleges költségeknél magasabb összeget a szállítási díjra. Ezt egyértelműen szabályozza a jogszabály, így például nem számolhatsz fel 5000 forintot egy 990 forintos postai szállításért.

Használhatsz Más Szállítót is?

Természetesen igen, a jogszabály nem tiltja, hogy más szállítóval is együttműködj, azonban a Magyar Posta szállítási opcióját mindenképp fel kell tüntetned a választható lehetőségek között.

Marketplace-ek és Fulfillment Partnerek Szerepe

Ha a webshopod egy piactéren keresztül működik, vagy teljesítéshez (fulfillment) külső szolgáltatót használsz, akkor az MPL szerződéskötését annak kell kezdeményeznie, aki a szállítást végzi. Azonban a webshop üzemeltetője felel azért, hogy a Magyar Posta vagy MPL szállítási lehetőség látható legyen az oldalon.

Milyen Lehetőségeid Vannak: Regisztráció vagy Szerződés?

Előnyök Regisztrált Felhasználóként:

  • Gyorsabb ügyintézés és alacsonyabb szállítási díjak
  • Előre megcímzett csomagokat adhatunk fel bármely postán
  • Nagyobb postákon külön ablak várja a regisztrált ügyfeleket

Regisztráció esetén viszont nincs lehetőség utánvétes csomagküldésre, és a csomagokat magunknak kell eljuttatni a postára.

Szerződés Előnyei:

  • Szélesebb körű szolgáltatások
  • Kedvezőbb árazás és lehetőség háznál történő csomagfeladásra

Szerződéskötés esetén magasabb szintű szolgáltatásokat is igénybe vehetsz, és könnyebb adminisztrációra számíthatsz, ha gyakran küldesz csomagot.

Hogyan Készülhetsz Fel?

Amennyiben már kínálsz házhoz szállítást, csupán annyit kell tenned, hogy feltünteted az MPL szolgáltatásait is a vásárlók számára. Ha nem kínáltál eddig postai kézbesítést, most be kell építened ezt a lehetőséget a szállítási opciók közé, hogy megfelelj az új követelményeknek.

Új kötelezettség: Google Consent Mode V2: Amit tudni érdemes

Egyre nagyobb figyelem övezi a Google Consent Mode-ját. Az új adatvédelmi szabályozásokkal a weboldal- és apptulajdonosok számára kötelezővé válik a Consent Mode bevezetése, különösen akkor, ha adatokat gyűjtenek közönségépítésre vagy remarketingre a Google hirdetési szolgáltatásain keresztül. Vizsgáljuk meg, mit is jelent ez, és hogyan biztosíthatod, hogy az oldalad megfeleljen az előírásoknak.

Mi is az a Google Consent Mode?

A Consent Mode lehetővé teszi a weboldalak és alkalmazások számára, hogy a felhasználók beleegyezési preferenciái alapján szabályozzák a Google címkék viselkedését. Ezzel biztosítható, hogy ha egy felhasználó nem járul hozzá az adatgyűjtéshez, akkor az adatait az adatvédelmi törvényekkel összhangban kezelik. A Google ezek alapján a beleegyezési jelek alapján módosítja az adatgyűjtési és hirdetési tevékenységeit, hogy azok megfeleljenek a felhasználói preferenciáknak.

Mi az újdonság a Consent Mode V2-ben?

A Consent Mode eredeti verziójában két fontos beleegyezési jelzés volt: az ad_storage a hirdetési sütikhez és az analytics_storage az analitikai sütikhez. A V2 verzióban azonban két új jelzéssel bővült a rendszer:

  • ad_user_data: A felhasználó beleegyezik, hogy személyes adatai hirdetési célokra felhasználásra kerüljenek?
  • ad_personalization: A felhasználó beleegyezik, hogy adatait remarketingre használják?

Consent típusok

Míg az ad_storage és analytics_storage közvetlenül befolyásolják, hogy milyen adatokat gyűjt a rendszer, az ad_user_data és az ad_personalization inkább arra szolgálnak, hogy jelezzék a Google szolgáltatásai számára, hogyan használhatják fel az adatokat hirdetési célokra.

Mi a különbség az Alap és a Fejlett Consent Mode között?

A Consent Mode V2 két fő üzemmódot vezetett be:

  1. Alap Consent Mode: Itt a rendszer csak akkor gyűjt adatokat, ha a felhasználó beleegyezett.
  2. Fejlett Consent Mode: Ebben az üzemmódban az adatok akkor is gyűjtésre kerülnek, ha a felhasználó nem adott hozzájárulást.

A választott mód nagyban befolyásolja az adatmodellezés minőségét és pontosságát. Ha a felhasználó nem ad beleegyezést, az adatok modellezéssel kerülnek pótolásra.

Milyen hatással lesz a Consent Mode az adatvédelmi szabályozásokra?

2024-től valószínű, hogy minden olyan weboldal, amely a Google hirdetési szolgáltatásait használja, kötelezően be kell, hogy vezesse legalább az Alap Consent Mode-ot. Ez magában foglalja, hogy a felhasználó beleegyezési állapotát a rendszer közvetíti a Google szolgáltatásai felé. Ha hirdetési célokra vagy remarketingre gyűjtesz adatokat, a Consent Mode kötelező lesz számodra.

Hogyan implementálhatod a Consent Mode-ot?

A Consent Mode bevezetése nem feltétlenül bonyolult, különösen akkor, ha már van egy Consent Management Platformod (CMP). A Google Tag Manager segítségével könnyedén konfigurálhatod a címkéket úgy, hogy csak a felhasználói beleegyezés után gyűjtsenek adatokat. A Google Tag Manager rendelkezik egy hozzájárulás beállítási felülettel, amely a címkék hozzájárulási beállításainak kezelésére szolgál. Itt egy Youtube tutorial aminek követheted a lépéseit ha álakadnál

Mi történik, ha 2024 márciusáig nem vezeted be a Consent Mode-ot?

Ha nem vezeted be időben a Consent Mode-ot, nagy eséllyel korlátozások lépnek életbe az adatok elemzésében és a hirdetési célcsoportok építésében. A Google hirdetési szolgáltatásai és az Analytics integrációi is sérülhetnek.

Összességében tehát a Consent Mode 2024-től kulcsfontosságú lesz a Google szolgáltatásait használó vállalkozások számára. Érdemes már most felkészülni az implementálásra, hogy elkerüld a jogi és technikai problémákat.