Mi az a brief, és mit tartalmazzon?
A honlap tervezése és készítése nem egyszerű feladat, még ha a megbízó számára az „csak néhány kattintásnak” tűnik. Ahhoz, hogy a weboldal úgy jelenjen meg, ahogy azt a megbízó elképzelte és elérje célját (vagyis bevételt termeljen), hosszú-hosszú egyeztetésnek kell megelőznie. Egy jó honlapnak el kell adnia (vagy végre kell hajtania azt a konverziós célt, amit a vállalat kitűzött magának: eladás, kapcsolatfelvétel, feliratkozás, stb). Ehhez pedig marketing fókuszú hozzáállás kell. A honlaptervezés előtt fontos tudni, hogy milyen a vállalkozás gondolkodása, milyen marketing céljai vannak és összességében miért kell neki honlap. Ennek az összefoglalása a marketingben más területeken használt eszköz, a brief.
A brief fogalma
Egy rövid írásos anyag, mely tartalmazza a megbízás minden fontos paraméterét: a feladat meghatározását és a feladat kidolgozásához szükséges információkat.
A brief jellemzői
- Informálja a fejlesztőt a megfelelő weboldal elkészítése érdekében
- A megrendelő vállalat/vállalkozó és kivitelező közötti kapcsolattartás fontos eleme
- Magyar megfelelője nincs, „eligazítás” a legközelebbi értelmezése
- Nincsenek általánosan elfogadott szabványai: mélysége és kidolgozottsága attól függ, hogy milyen módon működik a marketing-gondolat (milyen a marketing-szemlélet), mennyire kidolgozott a stratégia és a taktika a vállalkozásnál.
- A jó brief egyértelmű, világos, tömören és jól megfogalmazott, jó nyelvezetű, jó stílusú,pozitív hangvételű. A jó brief inspirál és ötleteket ad.
A brief funkciói és szabályai
- motiválja a kivitelezőt
- amikor kész van a fejlesztő a munkával, segítse elő a kész munka elfogadását
- minden brief írásban készül
- lehetőséget kell kapni a visszajelzésre
- legyen folyamatos a kommunikáció a brief készítésekor
A brief válfajai
A gyakorlatban, főleg nagy kreatív ügynökségeknél a briefnek különböző válfajai is kialakultak. Ha nagy céget bízol meg a weboldalad elkészítésével, ezekkel a fogalmakkal biztosan találkozni fogsz.
- Rebriefing: Az ügynökség általános tájékoztatását szolgáló alapeset mellett megjelent az ún. rebriefing, amelyben az ügynökség vagy további kérdéseket fogalmazhat meg,vagy visszaigazolja, hogy a kapott tájékoztatásból mit érez fontosnak, milyen következtetésekre jutott, s kéri ezen gondolatai elbírálását.
- Kreatív brief: ügynökségen belül születik, s az alkotó folyamatban részt vevő munkatársak számára fogalmazza meg a követendő szempontokat.
- Média brief: ügynökségen belül születik, az eszközök kiválasztását és ütemezését végző szakemberek tájékoztatására szolgál.
Ezek tartalmazhatják az ügyfélkapcsolatot tartó munkatárs mindazon tapasztalatait, amelyek a feladat jó megoldásában (ügyfél számára elfogadható) a kreatív-és a médiaszakemberek segítségére lehetnek.
A brief tartalma
- Ügyfél története, neve, elérhetősége, tevékenységi köre
- Megbízás oka (miért bízzuk meg): a megbízás indoklása
- Megbízás célja: a weboldal neve, a megbízás konkrét leírása; a kivitelezői feladatok leírása (mely anyagok elkészítését várja a megrendelő); a briefet átadó, átvevő aláírása ill. a kapcsolattartó személy; elkészítésre rendelkezésre álló idő
- Termék/szolgáltatás leírása: neve, tulajdonságai, termékjellemzői, piac +fő trendek bemutatása; márka piaci helyzete és részesedése; fogyasztói, használati szokások; swot-és konkurencia-analízis (termékelőnyök, piaci helyzet, konkurencia, helyettesítő termékek jellemzése)
- Hitelességet alátámasztó tények, érvek
- Célcsoport meghatározása (mérete, jellemzői…)
- Pozicionálás (előnyök megkeresése, amely elválasztja a többitől, és elhelyezzük a konkurens termékek között)
- Időzítés
- Vállalat marketingcéljainak ismerete (marketing, marketingkommunikációs célok)
- Kreatív: eddigi kommunikáció, ha volt / jövőbeni kommunikáció hangvétele, stílusa; kötelezően felhasználandó elemek
Összefoglalva
A brief tehát részletes tájékoztatás a megbízó által ismert és fontosnak ítélt információkról. (Mi a megbízás tárgya, mire használja majd a weboldalt,milyen jellemzői vannak a vállalkozásnak, mik az előnyei a terméknek / szolgáltatásnak, milyen a piaci helyzete, kik a legfőbb versenytársak, milyen igények jellemzik a felhasználókat, milyen szegmensekre osztható a piac, milyen csoportokra bontható a lehetséges felhasználók köre, melyek a cég arculatára vonatkozó követelmények, milyen kommunikációs stratégiát kell követni, mi a konkrét konverziós cél.
A briefet egy részletes ajánlatkérés előzi meg, megbízói oldalról. Olvasd el korábbi cikkünket, hogy megtudd, hogyan kérj árajánlatot weboldal készítésre.
Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!
Címkék
Kapcsolódó Cikkek
Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása
Legutóbbi bejegyzések
Kategóriák
- Design (8)
- Email marketing (3)
- Grafikai tervezés (11)
- Hasznos (50)
- Ingyen weboldal (1)
- Keresőoptimalizálás (11)
- Marketing (35)
- SEO (10)
- Social media (11)
- Tárhely (4)
- Uncategorized (1)
- Vállalkozás (13)
- Weblapkészítés (34)
- Webshop (12)
- WordPress (2)