Az online és nyomtatott grafikai anyagok segítségével mutathatod be professzionálisan vállalkozásodat, termékeidet, a márkádat. Arculati kézikönyvben szokás rögzíteni a vállalkozás fő színeit, tipográfiát és minden egyéb ismérvet, ami a te vállalkozásodra jellemző.

Szigorúan véve azt mondhatjuk, hogy az arculat olyan vállalati/szervezeti funkció, amely stratégiai döntéseket és konkrét, összehangolt taktikai lépéseket egyaránt tartalmaz, azzal a céllal, hogy a szervezet külső és belső megítélését a kívánt irányba alakítsa, tervszerűen formálja.

Funkciója, hogy a szervezetet, termékeit vagy szolgáltatásait azonosíthatóvá tegye a közönség számára, illetve megkülönböztesse más szervezetektől, termékektől, szolgáltatásoktól.

Az arculat függ az adott gazdálkodó szervezet piaci környezetétől és lehetőségeitől, de még inkább a cég tulajdonosainak és vezetőinek szándékától (azt tükrözi – pl. konzervatív értékek, biztonság vagy dinamizmus, rugalmasság hangsúlyos).

A piaci verseny (tömegtermelés) szükségessé is tette a vállalati arculat erősítését, a többi cégtől való megkülönböztethetőséget. Ennek fontos eszköze a vállalati márka politika.

Kisarculati elemek közé soroljuk a legfontosabb arculati elemeket, úgymint logó, névjegykártya, bélyegző, hírlevél sablon, levélpapír és boríték.

Nagyarculati elemek pedig a céges nyomtatványok, prezentációs sablonok, hirdetési kreatívok, bannerek, szórólapok, plakátok, brossúrák, weboldal és egyéb kiegészítők, mint például az ajándéktárgyak.

Ezek az arculati elemek kerülnek rá később különböző nyomtatott grafikai anyagokra, amiket reklámanyagként vagy szóróanyagként is emlegetünk.

A reklámanyagokról

Mielőtt rátérünk a konkrét reklám anyagokra, tisztázzunk egy pár fogalmat:

A reklámhordozó az a közvetítő eszköz vagy csatorna, amely a reklám, üzenet továbbítására alkalmas. Ez lehet maga a televízió- vagy rádióadás, de lehet egy plakáttábla, valamely újság vagy egy mozi is. (megjelenik rajta a reklám)

A reklámanyag a reklámüzenetet konkrétan tartalmazó, a reklámhordozó technikai követelményeinek megfelelő közvetítő közeg, például egy film-, videó- vagy hangszalag, a kinyomtatott plakát, a sajtóhirdetés grafikai terve, stb.

A reklámeszköz pedig e kettő együttese, tehát a televízióban-rádióban-moziban sugárzott reklám, a táblára-oszlopra kiragasztott plakát, az újságban megjelent hirdetés. Lényegében az az eszköz, közeg, melyek segítségével a reklám mondanivalóját eljuttatjuk a célcsoport felé (sajtóhirdetés, reklámnyomtatvány, DM levél, közterületi reklám, rádióreklám, TV reklám, POS reklám).

A reklámnyomtatványok közül kiemeltünk néhányat:

Szórólap

Kis terjedelmű (2-4-6 oldalas), de általában nagy példányszámban előállított, többnyire inkább reklám-, mint más kommunikációs célokat szolgáló nyomtatvány-fajta. Kivitelezése lehet a legegyszerűbb, de lehet nagyon igényes is. A  nagy példányszám miatt az egy darabra eső költség viszonylag alacsony. Ez azért is fontos, mert ezt a nyomtatványt „szórják”, azaz különböző nagy forgalmú helyeken (boltok, kiállítások, közlekedési csomópontok, stb.) válogatás nélkül osztogatják. Emellett persze lehet a szórólap reklám melléklete, postaládába dobott címzettlen küldemény (más jellegű felhasználás)

Prospektus

A szórólapnál nagyobb terjedelmű és igényesebben tervezett és kivitelezett nyomtatvány. A nagyobb terjedelem lehetőséget biztosít az üzenet részletesebb kifejtésére, a kommunikáció tárgyának részletesebb, mélyrehatóbb bemutatására. Nagyobb terjedelem és az igényesebb kivitelezés miatt viszonylag nagyobb költségráfordítást igényelnek. Ezért terjesztésük sem szórás jellegű, hanem átgondoltabb, célzottabb. Példányszámuk ezért is kisebb, mint a szórólapoké.

Katalógus

Általában egy-egy cég teljes termék- vagy áruválasztékát bemutató, elsődlegesen tájékoztató jellegű nyomtatvány. A prospektusnál is jelentősen nagyobb terjedelemben készül, és minősége-kivitelezése is az igényeknek megfelelően a lehető legigényesebb. A nagy terjedelem és a színvonalas kivitelezés eredményeként a katalógus meglehetősen drága információs eszköz. Terjesztése a lehető legcélzottabb, legkörültekintőbb megoldásokat igényli.

Egyéb nyomtatott reklámeszközök

árcédula, árujelző, bőröndcímke, céges levélpapírok és borítékok, csomagolópapír, display, doboz, dosszié, étlapborító, füzetjegyzettömb, kártya, könyvjelző, levelezőlap, mappa, matrica, meghívó, napellenző, névjegy, öntapadó címke, papír tasak, pohár alátét, tányér alátét, receptfüzet, sorsjegy, üdvözlő kártya, zacskó

Van erre még egyáltalán szükség?

Mi a Ryck Posternél úgy valljuk, hogy nyomtatott grafikai anyagokra tovább is szükség van. Persze ezt nem csak azért mondjuk, mert ezzel foglalkozunk és ebből élünk , hanem mert azt tapasztaljuk, hogy bizonyos iparágakban és bizonyos célcsoportok esetében továbbra is jól működnek a nyomtatott reklám anyagok.

Azok a vállalkozások akik rendszeresen járnak kiállításokra, jelennek meg nagyobb rendezvényeken továbbra is „alapkövetelmény”, hogy a stand el legyen árasztva „logózott” szóróanyagokkal. Egyszerűen azért, mert az emberek ezt keresik: egy toll, egy füzet, egy kis naptár, egy szórólap – mindez ha egy logózott vászon táskában van, akkor már szereztél egy plusz pontot.

Természetesen, a 21. században ez már nem elég. Egy megállítótábla, egy roll-up ugyanolyan fontos eleme mondjuk egy kiállításnak, de egy helyi piacon is szebben néz ki a kézműves sajtot áruló bódéja, ha az arculati elemek harmóniában vannak az étlapon, az ár táblán és mellette a molinón.

És ez még mindig nem elég, mert egy technikai rendezvényen a prezentáció, a videó, az image film vetítése (természetesen mind mind arculati egységben) fontos kellékek.

Kisvállalkozóként mi a minimum?

Nem tudjuk a tutit megmondani, hogy elég csak egy logó és egy névjegykártya. Ez nagyban függ az üzletedtől. Példaként tekintsük át mire lehet szüksége egy induló kozmetikai szalonnak:

  • logó, weboldal
  • ajtóra / ablakra öntapadós fólia
  • roll – up
  • névjegykártya
  • szórólap
  • törzsvásárlói kártya, kuponfüzet
  • árlista
  • emblémázott ruházat

Gondold át, hogy a te vállalkozásodnak hol lehet szüksége nyomtatott grafikai anyagokra és keress minket bizalommal. Szívesen megvalósítjuk minden elképzelésedet.

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg másokkal is!