2024. március 28-tól minden fogyasztói webshopnak (B2C – business to consumer) kötelezővé válik, hogy a Magyar Posta Zrt. (MPL) szállítási opcióit is biztosítsa a vásárlók számára. A rendelet célja, hogy bővítse a vásárlók lehetőségeit, és biztosítsa a kényelmesebb szállítási módok elérhetőségét. De pontosan mit takar ez a változás, és hogyan érinti a webshop tulajdonosokat? Tekintsük át a legfontosabb tudnivalókat!

A Jogszabály Tartalma

A 685/2023. (XII. 29.) Kormányrendelet kimondja, hogy minden online áruház, amely a fogyasztók felé értékesít, köteles megjeleníteni az MPL által nyújtott szolgáltatásokat a szállítási lehetőségek között. Ez azt jelenti, hogy az MPL szállítási opcióit fel kell kínálni a vásárlóknak a honlap szállítási módszerei között, amennyiben a termékek postai úton történő kézbesítése lehetséges.

Milyen Következményei Vannak Ennek A Webshopokra Nézve?

Kikre Vonatkozik az Új Szabályozás?

Azokra a webshopokra érvényes a rendelet, amelyek közvetlenül magánszemélyek számára értékesítenek, és amelyek által forgalmazott termékek megfelelnek a Magyar Posta Általános Szerződési Feltételeinek (ÁSZF).

Milyen Változások Szükségesek?

A webshopoknak ki kell bővíteniük a szállítási opcióikat, hogy az MPL által kínált lehetőségek is elérhetők legyenek. Szerződéskötés nem kötelező, de ha regisztrálod a webshopodat az MPL-nél, kedvezőbb díjakat vehetsz igénybe.

Szállítási Díjak

  • Csomagküldés automatába, postapontra vagy postára: bruttó 990 Ft/csomag
  • Házhoz szállítás 0-10 kg-ig: bruttó 1990 Ft/csomag
  • Házhoz szállítás 10-20 kg-ig: bruttó 2990 Ft/csomag
  • Házhoz szállítás 20-40 kg-ig: bruttó 5990 Ft/csomag

Fontos, hogy a webshopok nem számlázhatnak a tényleges költségeknél magasabb összeget a szállítási díjra. Ezt egyértelműen szabályozza a jogszabály, így például nem számolhatsz fel 5000 forintot egy 990 forintos postai szállításért.

Használhatsz Más Szállítót is?

Természetesen igen, a jogszabály nem tiltja, hogy más szállítóval is együttműködj, azonban a Magyar Posta szállítási opcióját mindenképp fel kell tüntetned a választható lehetőségek között.

Marketplace-ek és Fulfillment Partnerek Szerepe

Ha a webshopod egy piactéren keresztül működik, vagy teljesítéshez (fulfillment) külső szolgáltatót használsz, akkor az MPL szerződéskötését annak kell kezdeményeznie, aki a szállítást végzi. Azonban a webshop üzemeltetője felel azért, hogy a Magyar Posta vagy MPL szállítási lehetőség látható legyen az oldalon.

Milyen Lehetőségeid Vannak: Regisztráció vagy Szerződés?

Előnyök Regisztrált Felhasználóként:

  • Gyorsabb ügyintézés és alacsonyabb szállítási díjak
  • Előre megcímzett csomagokat adhatunk fel bármely postán
  • Nagyobb postákon külön ablak várja a regisztrált ügyfeleket

Regisztráció esetén viszont nincs lehetőség utánvétes csomagküldésre, és a csomagokat magunknak kell eljuttatni a postára.

Szerződés Előnyei:

  • Szélesebb körű szolgáltatások
  • Kedvezőbb árazás és lehetőség háznál történő csomagfeladásra

Szerződéskötés esetén magasabb szintű szolgáltatásokat is igénybe vehetsz, és könnyebb adminisztrációra számíthatsz, ha gyakran küldesz csomagot.

Hogyan Készülhetsz Fel?

Amennyiben már kínálsz házhoz szállítást, csupán annyit kell tenned, hogy feltünteted az MPL szolgáltatásait is a vásárlók számára. Ha nem kínáltál eddig postai kézbesítést, most be kell építened ezt a lehetőséget a szállítási opciók közé, hogy megfelelj az új követelményeknek.

Összegzés

Az új rendelet értelmében minden webshop, amely magánszemélyek számára értékesít, köteles az MPL szállítási lehetőségét is elérhetővé tenni a felületén. A szabályozás célja, hogy biztosítsa a vásárlóknak a Magyar Posta által kínált rugalmas szállítási módok hozzáférhetőségét. Bár a hatóságok kezdetben valószínűleg csak figyelmeztetni fognak a szabályozás betartásának elmulasztása esetén, érdemes időben alkalmazkodni, hogy elkerüld a későbbi szankciókat.